مجلس گرافی

بلاگ رسمی سامانه مجلس گرافی

مجلس گرافی

بلاگ رسمی سامانه مجلس گرافی

مجلس گرافی سامانه ای برای شفافیت عملکرد نمایندگان دوره ی نهم است. در این سامانه عملکرد هر نماینده در قالب نمودارهای گویا به تصویر کشیده شده و همچنین امکان مقایسه نمایندگان را برای کاربران فراهم می کند. این سامانه به همت آزمایشگاه شبکه اجتماعی دانشگاه تهران ایجاد شده است. سرپرست این آزمایشگاه دکتر مسعود اسدپور، استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران می باشند.
آدرس سامانه مجلس گرافی: Majles.SocialLab.ir
آدرس بات تلگرام: MajlesGraphyBot@

بایگانی
  • ۰
  • ۰

"حضور کامل در همه‌ جلسات عام و خاص مجلس، لازمه‌ی حتمی انجام وظیفه نمایندگی است." رهبر انقلاب


یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران مجلس گرافی پیش آمده، این است که میزان عدم حضور بخش عمده ای از نمایندگان کمتر از مقدار واقعی به نظر می رسد. در ادامه راجع به علت این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

یکی از حداقلی ترین وظایف یک نماینده، حضور منظم و به موقع در جلسات رسمی مجلس است و آگاهی مردم از نظم نمایندگان خود، از حقوق اولیه ی ایشان به شمار می رود. اما متاسفانه اطلاعات حضور و غیاب نمایندگان توسط مجلس یک امر خصوصی تلقی شده و اطلاعات آن به صورت دقیق و شفاف منتشر نمی شود. در ادامه به بخشی از این عدم شفافیت اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است که از آن جا که متاسفانه حضور و غیاب در دیگر جلسات مجلس (اعم از کمیسیون ها و دیگر سازوکارهای مجلس) هیچ گونه اعلام عمومی نمی شود، این گزارش در صدد بحث در مورد آن ها نیست.

از نظر آیین نامه چه نماینده ای غایب است؟

جلسات صحن علنی مجلس از ساعت 8 صبح آغاز می شود. چنانچه نماینده ای بعد از ساعت 8:15 دقیقه صبح وارد صحن شود، غیبت ابتدای جلسه کرده است. اگر غیبت نماینده غیر موجه و از پیش اعلام نشده باشد، بر اساس ماده 91 قانون آیین نامه داخلی مجلس باید اسامی غایبین در مجلس اعلان شود و در صورت جلسه ثبت شود. حتی بر اساس تبصره ی ماده 91 هر دو غیبت در کمیسیون یک غیبت مجلس در نظر گرفته شود. علاوه بر درج غیبت ها، تکرار غیبت نیز طبق آیین نامه داخلی مجلس شامل توبیخ هایی نسبتا اندکی می شود که به نظر می رسد بازدارندگی لازم را ندارند. همین امر باعث شده تا معمولا جلسات مجلس های گذشته به خاطر عدم حضور به موقع نمایندگان با تاخیر آغاز می شده است (در این باره: هدر رفتن یک جلسه در ماه)


آیا اطلاعات عدم حضور در مجلس به صورت عمومی منتشر می شود؟

با وجود آن که الزام قانونی بر انتشار اسامی در خیلی از جلسات اطلاعات غیبت اصلا عنوان نمی شود. به طور مثال در 125امین جلسه علنی مجلس نهم حسین سبحانی‌نیا (عضو هیئت‌رئیسه مجلس) از قرائت اسامی غائبین آغاز جلسه علنی خودداری می کند و و خطاب به رئیس مجلس (دکتر لاریجانی) می گوید "آقای رییس! با اجازه شما امروز تأخیرها را نمی خوانیم."

علاوه بر این مورد، در مجلس نهم با اعتراض نمایندگان از شفافیت همین اطلاعات ناقص نیز کاسته شده است و مقدار تاخیر (بر خلاف رویه مجلس های قبل) اعلام نمی شود.

علاوه بر مشکلات فوق، در مورد نحوه اعلام غایبین شبهاتی وجود دارد که از شفافیت اطلاعات موجود کاسته است. پاسخگویی مجلس در مورد این شبهات می تواند موجب تنویر افکار عمومی و شفاف شدن عملکرد مجلس گردد:

  • دقیقا چه غیبت هایی موجه می باشد و در صورتجلسه ثبت نمی شود؟
  • آیا عدم ثبت غیبت برای رییس و نایب رییسان مجلس به علت موجه بودن غیبت های آنان است؟
  • آیا غیبت افرادی که زودتر از پایان جلسه از صحن خارج می شوند نیز ثبت و اعلام می شود؟
  • آیا هر دو غیبت در جلسه کمیسیون که معادل یک غیبت جلسه صحن علنی است، در صحن اعلام می گردد؟

مجلس گرافی (majles.sociallab.ir)


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی